Nye vedtægter for Dansk Håndværk Garantiordning fra 1. januar 2026
Med virkning fra 1. januar 2026 træder nye vedtægter for Dansk Håndværk Garantiordning i kraft. De nye regler styrker forbrugernes rettigheder og sikrer en mere effektiv behandling af klagesager.
Nye regler om forældelse
Den nuværende absolutte frist på 5 år erstattes af reglerne i forældelsesloven. Fremover gælder derfor:
- 3 års frist for synlige fejl og mangler
- 10 års frist for skjulte fejl og mangler
Bedre dækning
Dansk Håndværk Garantiordning dækker fortsat 150.000 kr. inkl. moms pr. bygge- og håndværksprojekt.
Men den maksimale årlige dækningssum for garantiordningen forhøjes fra 1 mio. kr. til 1,5 mio. kr.
Bestyrelsen i Dansk Håndværk kan stadig, i særlige tilfælde, forhøje beløbet.
Forbedret klagestruktur
Der indføres en ny tvistløsningsproces, hvor forbrugeren kan anmode Dansk Håndværk om bistand til en hurtig og mindelig løsning af en tvist. Processen skal være afsluttet senest 30 dage efter anmodningen.
Derudover indføres en ordning for hurtig afgørelse ved konkurs. Hvis en virksomhed går konkurs, kan forbrugeren anmode Dansk Håndværks garantiudvalg om at træffe afgørelse om garantiudbetaling. Sådanne sager skal afgøres senest 60 dage efter, at sagen er indleveret.
Ændrede regler for garantiudbetaling
Efter de nuværende vedtægter er det en betingelse for garantiudbetaling, at sagen er afgjort i Håndværkets Ankenævn.
Fremover vil garantiudbetaling kunne ske på baggrund af:
- En afgørelse fra et godkendt ankenævn
- En dom afsagt ved de almindelige domstole
- En afgørelse truffet af Dansk Håndværks garantiudvalg
I forlængelse heraf har Dansk Håndværks generalforsamling besluttet at afvikle Håndværkets Ankenævn ved udgangen af året.
Spørgsmål
Har du spørgsmål til Dansk Håndværk Garantiordning, er du velkommen til at kontakte os:
- Telefon: 53 53 11 44
- E-mail: dhv@dhv.dk